Saturday, July 30, 2011

Ramadhan Yang Dirindui Kini Kembali

Ramadhan Kareem..itulah ucapan bahasa Arab yang diungkap pak-pak Arab bila bersua sesiapa sahaja bila menjelang Ramadhan. Atau ada juga dengan ucapan dalam bahasa mereka mengatakan "mabruk Ramadhan". Ajaibnya dalam bulan Ramadhan ini ungkapan-ungkapan tersebut bukan hanya orang Islam sahaja yang mengungkapnya, malah orang-orang Arab yang non-muslim pun melayan sama. Ramadhan dirasakan sangat dinantikan kehadirannya.

Orang sekarang kata semenjak dua menjak, kebelakangan ini barulah orang kita "mengerti" untuk berucap selamat bagi menyambut Ramadhanterutama sekali dengan menggunakan Khidmat Pesanan Ringkas (SMS). Bila tahu sahaja esok akan berpuasa maka penuhlah SMS malam tersebut. Ramadhan telah menggamit kalbu, naluri, jiwa dan lubuk hati yang pernah tersentuh dan disentuh Sang Ramadhan. Tidak lain dan tidak bukan kerana datangnya dengan beberapa keistimewaanRamadhan. RAMADHAN hadirmu kami nanti pergimu kami tangisi.

PUASA RAMADHAN

Perkara pertama terlintas dalam benak tentang Ramadhan ialah PUASA. Dilakukan pada satu bulan khusus dalam taqwim umat Islam Tahun Hijrah. Namanya bulan Ramadhan. Para ulama pula telah bertungkus lumus malah bersepakat dalam menyusun dan membahaskan ilmu berkenaan ShahruRamadhan dan aktiviti puasa demi kemaslahatan umat. Lalu dengan limpah kurnia Allah jadilah puasa bukan hanya sebagai aktivit kosong dan sia-sia bahkan menjadi satu hukum. Praktis berpuasa merupakan satu ibadat. Nah inilah yang merupakan satu nikmat yang tidak terhitung kebaikannya pada umat Islam.

ILMU PUASA DAN ILMU TENTANG RAMADHAN

Puasa mesti dilakukan dan dihayati dengan ilmu. Secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri.. Dari segi istilah syarak bermaksud menahan diri daripada lapar dan dahaga dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Itulah takrif puasa yang masyhur. Walau berapa kali kita jalani ibadah ini, itulah takrifannya yang tidak pernah dan tidak akan berubah. Hukum berpuasa merupakan syariat tertua di atas muka bumi. Puasa adalah HUKUM ALLAH. HUKUM ALLAH akan terbukti melalui dalil-dalil dari Al-Quran dan Hadis. Banyak penjelasan berkenaan Bulan Ramadhan.Hukum puasa pasti akan segandingan dengan pengetahuan tentang BulanRamadhan. Cuma persoalannya sejauh mana ilmu puasa dan Ramadhan ini benar-benar akan menjadikan Ramadhan tahun ini adalah yang terbaik dalam hayat kita yang masih dikandung badan. Mungkin kali ini kita di pilih Allah untuk diberi pengetahuan dalam menambah baik kualiti Ramadhankita. Puasa sebagai ibadat utama itu sendiri harus dihayati dalam dua bentuk. Puasa syariat dan puasa ruhaniyat (kerohanian).


[manhaj ramadhan]

0 comments:

Post a Comment